Zakład Gospodarki Mieszkaniowej prowadzi swoją
działalność na obszarze Gminy Kartuzy. Przedmiotem działania Zakładu jest działalność o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest bieżą
ce i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkaniowych ludności w zakresie usług powszechnie dostępnych, polegają
ca na:
- zarzą
dzaniu i administrowaniu w imieniu Gminy Kartuzy komunalnym zasobem mieszkaniowym, lokalami użytkowymi, garażami oraz pomieszczeniami gospodarczymi w tym:
- wykonywanie napraw i remontów bieżą
cych komunalnego zasobu mieszkaniowego do wartości określonej w planie środków budżetowych,
-
usuwanie awarii,
-
prowadzenie dokumentacji technicznej budynków i ich ewidencji,
-
utrzymywanie budynków i ich otoczenia w należytym stanie sanitarno-porzą
dkowym,
-
prowadzenie ewidencji środków trwałych mienia komunalnego.
- administrowaniu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych
Zakład jest jednostką
sektora finansów publicznych a zarazem jednostką
organizacyjną
Gminy Kartuzy nie posiadają
cą
osobowości prawnej. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora Zakładu, powołują
cym oraz odwołują
cym go z funkcji jest Burmistrz Gminy Kartuzy. Dyrektor kieruje działaniami Zakładu nim w granicach zatwierdzonego planu dochodów i wydatków przy pomocy Głównego Księgowego oraz podległych stanowisk funkcyjnych.
Mienie Zakładu stanowi mienie komunalne. W skład komunalnego zasobu mieszkaniowego wchodzą lokale stanowiące własność Gminy Kartuzy, a także lokale socjalne pozostają
ce w posiadaniu Gminy. Mieszkaniowy zasób Gminy Kartuzy wg stanu na dzień 31.12.2008r. tworzy 503 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej 22.994,70 m2, w tym 39 lokali stanowią lokale socjalne zajmują
ce powierzchnię użytkową 1.221,87 m2, 214 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej 9.104,82 m2 znajduje się w 37 budynkach będą
cych 100% własnością
Gminy, natomiast 219 mieszkania o powierzchni użytkowej 12.555,46 m2 zlokalizowane są w budynkach stanowią
cych współwłasność, których właściciele tworzą wspólnoty mieszkaniowe, a Gmina Kartuzy jest jednym ze współwłaścicieli tych nieruchomości. W budynkach wspólnot mieszkaniowych znajduje się 5 lokali użytkowych o powierzchni 322,32 m2 a trzy lokale użytkowe o powierzchni 286,88 m2 zlokalizowane są
w budynkach 100% gminnych. Ponadto w zarzą
dzie Gminy Kartuzy pozostaje 31 lokali w 4 budynkach o nieuregulowanym stanie prawnym.
Lokale stanowią
ce mieszkaniowy zasób gminy, z wyjątkiem lokali socjalnych mogą
być wynajmowane tylko na czas nieoznaczony. Administrowanie lokalami nie stanowią
cymi komunalnego zasobu mieszkaniowego wykonywane jest w sposób odpowiedni do zasad administrowania komunalnym zasobem mieszkaniowym. Administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi odbywa się na zasadzie podporządkowania się i zgodnie uchwałami właścicieli.
W zakresie Wspólnot Mieszkaniowych Zakład Gospodarki Mieszkaniowej:
-
przyjmuje w administrowanie nieruchomości, lokale,
-
kieruje sprawami Wspólnoty Mieszkaniowej i reprezentuje ją
na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą
a poszczególnymi właścicielami (w zakresie udzielonych pełnomocnictw),
-
prowadzi dla każdej nieruchomości wyodrębnioną
księgowość finansową,
-
zwołuje zebrania ogółu właścicieli, co najmniej raz w roku nie później niż w pierwszym kwartale, na którym składa roczne sprawozdanie ze swej działalności, rozliczenie z pobranych zaliczek m.in. na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną
, tzw. media czy fundusz remontowy, przedkłada projekt rocznego planu gospodarczego wraz z projektem uchwały, przedkłada kalkulację wysokości zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością
wspólną
,
-
na podstawie sprawozdania i oceny pracy zarządu zostaje podjęta uchwała w przedmiocie udzielenia absolutorium zarzą
dowi.
Zakład prowadzi gospodarkę finansową
ustaloną
dla zakładów budżetowych. Podstawą
gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmują
cy przychody, w tym dotacje z budżetu, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na począ
tek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem. Plan finansowy zakładu budżetowego zatwierdza Dyrektor Zakładu z zachowaniem kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz wynagrodzeń.
Głównymi środkami przychodów Zakładu są
:
-
wpływy z tytułu czynszu najmu lokali mieszkalnych,
-
wpływy z tytułu czynszu najmu lokali użytkowych,
-
wpływy z tytułu czynszu najmu pomieszczeń gospodarczych, garaży,
-
wpływy z tytułu administrowania wspólnotami mieszkaniowymi ustalane przez Zakład w drodze indywidualnych umów ze wspólnotami,
-
przedmiotowe dotacje budżetowe (dotacje nie mogą
przekroczyć 50% kosztów jego działalności).
Przeznaczenie rozchodów finansowych Zakładu:
-
wykonywanie niezbędnych remontów bieżących i kapitalnych mieszkaniowego zasobu gminy oraz zarządzanych budynkach,
-
utrzymywanie czystości i porzą
dku w budynkach i na terenach przylegają
cych,
-
finansowanie przedsięwziąć remontowych uchwalonych przez wspólnoty mieszkaniowe,
-
finansowanie kosztów własnych zakładu
W zakresie technicznej ochrony substancji mieszkaniowej, utrzymania budynków i ich urzą
dzeń w należytym stanie technicznym:
-
prowadzi i przechowuje dokumentację techniczną
administrowanych budynków (książki budynków, karty inwentaryzacyjne, dokumentację techniczną
, protokoły odbioru, przeglą
dów itp.),
-
prowadzi kontrole okresowe stanu technicznego raz na rok,
-
prowadzi przeglądy stanu sprawności technicznej całego obiektu raz na pięć lat,
-
dokonuje badań doraźnych w wyniku zawiadomień pisemnych, ustnych, telefonicznych o wystą
pieniu uszkodzenia, awarii,
-
ustala potrzeby remontowe, ich klasyfikację i kolejność na podstawie kontroli i przeglą
dów okresowych oraz decyzji organu państwowego nadzoru budowlanego; zapewnia opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej i ekspertyz,
-
opracowuje dokumenty zwią
zane z procedurą
zamówień publicznych w zakresie remontów, usług,
-
zapewnia nadzór techniczny i inwestorski nad remontami,
-
dokonuje odbioru wykonanych prac remontowych i usług w ramach zawartych umów pod względem jakości i ilości, sprawdza kosztorysy powykonawcze oraz faktury pod względem merytorycznym, rachunkowym i rzeczowym, nalicza kary umowne,
-
opiniuje pod względem technicznym i prowadzi całokształt spraw zwią
zanych ze zmianą
funkcji pomieszczeń, lokali i budynków,
-
zabezpiecza instalacje i urzą
dzenia przed skutkami oddziaływania warunków atmosferycznych,
-
usuwa zagrożenia bezpieczeństwa życia i zdrowia mieszkańców oraz innych osób na skutek uszkodzeń elementów budynków lub wadliwego działania instalacji i urzą
dzeń,
-
zabezpiecza lokale i budynki nie zagospodarowane,
-
zawiadamia niezwłocznie kierownictwo zakładu i odpowiednią
instytucje budowlaną
w przypadku stwierdzenia, że stan budynku zagraża bezpieczeństwu mieszkańców; po otrzymaniu decyzji od organu budowlanego natychmiast przystępuje do jego realizacji,