Uwaga
  • Polityka Cookies

    Ta strona uzywa plikow cookies do nawigacji strona oraz innych funkcji. Przebywajac na stronie potwierdzasz mozliwosc instalacji tego typu plikow na swoim urzadzeniu.

    Zobacz przepisy Dyrektywy UE

O ZGM

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej prowadzi swojądziałalnośćna obszarze Gminy Kartuzy. Przedmiotem działania Zakładu jest działalnośćo charakterze użyteczności publicznej, której celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkaniowych ludności w zakresie usług powszechnie dostępnych, polegająca na:

- zarządzaniu i administrowaniu w imieniu Gminy Kartuzy komunalnym zasobem mieszkaniowym, lokalami użytkowymi, garażami oraz pomieszczeniami gospodarczymi w tym:

- wykonywanie napraw i remontów bieżących komunalnego zasobu mieszkaniowego do wartości określonej w planie środkówbudżetowych,

  • usuwanie awarii,
  • prowadzenie dokumentacji technicznej budynków i ich ewidencji,
  • utrzymywanie budynków i ich otoczenia w należytym stanie sanitarno-porządkowym,
  • prowadzenie ewidencji środków trwałych mienia komunalnego.

-  administrowaniu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych

Zakład jest jednostką sektora finansów publicznych a zarazem jednostkąorganizacyjnąGminy Kartuzy nie posiadającą osobowości prawnej. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora Zakładu, powołującym oraz odwołującym go z funkcji jest Burmistrz Gminy Kartuzy. Dyrektor kieruje działaniami Zakładu nim w granicach zatwierdzonego planu dochodów i wydatków przy pomocy Głównego Księgowego oraz podległych stanowisk funkcyjnych.

Mienie Zakładu stanowi mienie komunalne. W skład komunalnego zasobu mieszkaniowego wchodząlokale stanowiące własnośćGminy Kartuzy, a także lokale socjalne pozostające w posiadaniu Gminy. Mieszkaniowy zasób Gminy Kartuzy wg stanu na dzień 31.12.2008r. tworzy 503 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej 22.994,70 m2, w tym 39 lokali stanowią lokale socjalne zajmujące powierzchnięużytkową1.221,87 m2, 214 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej 9.104,82 m2 znajduje się™w 37 budynkach będących 100% własnością…Gminy, natomiast 219 mieszkania o powierzchni użytkowej 12.555,46 m2 zlokalizowane są w budynkach stanowiących współwłasność, których właściciele tworzą wspólnoty mieszkaniowe, a Gmina Kartuzy jest jednym ze współwłaścicieli tych nieruchomości. W budynkach wspólnot mieszkaniowych znajduje się5 lokali użytkowych o powierzchni 322,32 m2 a trzy lokale użytkowe o powierzchni 286,88 m2 zlokalizowane są w budynkach 100% gminnych. Ponadto w zarządzie Gminy Kartuzy pozostaje 31 lokali w 4 budynkach o nieuregulowanym stanie prawnym.

Lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy, z wyjątkiem lokali socjalnych mogąbyćwynajmowane tylko na czas nieoznaczony. Administrowanie lokalami nie stanowiącymi komunalnego zasobu mieszkaniowego wykonywane jest w sposób odpowiedni do zasad administrowania komunalnym zasobem mieszkaniowym. Administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi odbywa sięna zasadzie podporządkowania się i zgodnie uchwałami właścicieli.

W zakresie Wspólnot Mieszkaniowych Zakład Gospodarki Mieszkaniowej:

  • przyjmuje w administrowanie nieruchomości, lokale,
  • kieruje sprawami Wspólnoty Mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotąa poszczególnymi właścicielami (w zakresie udzielonych pełnomocnictw),
  • prowadzi dla każdej nieruchomości wyodrębnioną księgowośćfinansową,
  • zwołuje zebrania ogółuwłaścicieli, co najmniej raz w roku nie później niżw pierwszym kwartale, na którym składa roczne sprawozdanie ze swej działalności, rozliczenie z pobranych zaliczek m.in. na pokrycie kosztów zarządu nieruchomościąwspólną, tzw. media czy fundusz remontowy, przedkłada projekt rocznego planu gospodarczego wraz z projektem uchwały, przedkłada kalkulację wysokości zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
  • na podstawie sprawozdania i oceny pracy zarządu zostaje podjęta uchwaław przedmiocie udzielenia absolutorium zarządowi.

Zakład prowadzi gospodarkęfinansowąustalonądla zakładówbudżetowych. Podstawągospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązańna początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem. Plan finansowy zakładu budżetowego zatwierdza Dyrektor Zakładu z zachowaniem kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz wynagrodzeń.

Głównymi środkami przychodów Zakładu są:

  • wpływy z tytułuczynszu najmu lokali mieszkalnych,
  • wpływy z tytułuczynszu najmu lokali użytkowych,
  • wpływy z tytułuczynszu najmu pomieszczeńgospodarczych, garaży,
  • wpływy z tytułu administrowania wspólnotami mieszkaniowymi ustalane przez Zakład w drodze indywidualnych umów ze wspólnotami,
  • przedmiotowe dotacje budżetowe (dotacje nie mogą przekroczyć50% kosztów jego działalności).

Przeznaczenie rozchodów finansowych Zakładu:

  • wykonywanie niezbędnych remontów bieżących i kapitalnych mieszkaniowego zasobu gminy oraz zarządzanych budynkach,
  • utrzymywanie czystości i porządku w budynkach i na terenach przylegających,
  • finansowanie przedsięwziąćremontowych uchwalonych przez wspólnoty mieszkaniowe,
  • finansowanie kosztów własnych zakładu

W zakresie technicznej ochrony substancji mieszkaniowej, utrzymania budynków i ich urządzeń w należytym stanie technicznym:

  • prowadzi i przechowuje dokumentację technicznąadministrowanych budynków (książki budynków, karty inwentaryzacyjne, dokumentacjętechniczną, protokołyodbioru, przeglądówitp.),
  • prowadzi kontrole okresowe stanu technicznego raz na rok,
  • prowadzi przeglądy stanu sprawności technicznej całego obiektu raz na pięćlat,
  • dokonuje badań doraźnych w wyniku zawiadomieńpisemnych, ustnych, telefonicznych o wystąpieniu uszkodzenia, awarii,
  • ustala potrzeby remontowe, ich klasyfikację i kolejnośćna podstawie kontroli i przeglądówokresowych oraz decyzji organu państwowego nadzoru budowlanego; zapewnia opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej i ekspertyz,
  • opracowuje dokumenty związane z procedurązamówieńpublicznych w zakresie remontów, usług,
  • zapewnia nadzór techniczny i inwestorski nad remontami,
  • dokonuje odbioru wykonanych prac remontowych i usług w ramach zawartych umów pod względem jakości i ilości, sprawdza kosztorysy powykonawcze oraz faktury pod względem merytorycznym, rachunkowym i rzeczowym, nalicza kary umowne,
  • opiniuje pod względem technicznym i prowadzi całokształtspraw związanych ze zmianą funkcji pomieszczeń, lokali i budynków,
  • zabezpiecza instalacje i urządzenia przed skutkami oddziaływania warunków atmosferycznych,
  • usuwa zagrożenia bezpieczeństwa życia i zdrowia mieszkańcóworaz innych osób na skutek uszkodzeń elementów budynków lub wadliwego działania instalacji i urządzeń,
  • zabezpiecza lokale i budynki nie zagospodarowane,
  • zawiadamia niezwłocznie kierownictwo zakładu i odpowiednią instytucje budowlaną w przypadku stwierdzenia, że stan budynku zagraża bezpieczeństwu mieszkańców; po otrzymaniu decyzji od organu budowlanego natychmiast przystępuje do jego realizacji,
Odsłon : 244778