Uwaga
  • Polityka Cookies

    Ta strona uzywa plikow cookies do nawigacji strona oraz innych funkcji. Przebywajac na stronie potwierdzasz mozliwosc instalacji tego typu plikow na swoim urzadzeniu.

    Zobacz przepisy Dyrektywy UE

Informacje

Wspólnoty Mieszkaniowe

Podstawowe definicje

Pojęcie wspólnoty mieszkaniowej zostało wprowadzone ustawą z 24.06.1994 roku o własności lokali, która stanowi podstawowy akt prawny regulujący funkcjonowanie wspólnot mieszkaniowych.
Wydanie ustawy określającej zasady funkcjonowania wspólnoty, sposoby zarządzania nieruchomością wspólną oraz prawa i obowiązki właścicieli spowodowane było występującymi w Polsce zmianami społecznymi i gospodarczymi. 

Art. 6 ustawy o własności lokali stanowi, że ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa – zaciągając zobowiązania, pozywając – być pozwaną. 
Wyodrębnienie chociażby jednego lokalu w nieruchomości powoduje powstanie wspólnoty z mocy prawa zdefiniowanie tak zwanej „nieruchomości wspólnej”.

Art. 3.2 ustawy podaje definicje nieruchomości wspólnej, której stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia nie służące wyłącznie do użytku właściciela.

Art. 3.3 ustawy określa, iż udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział‚ właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.


Prawa i obowiązki właściciela lokalu

Zgodnie z art. 14 na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
Wydatki na remonty i bieżącą konserwacje, Opłaty na dostawę energii elektrycznej, cieplnej, wody i gazu w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty na antenę zbiorczą, Ubezpieczenia, podatki i opłaty publicznoprawne, Wydatki na utrzymanie porządku i czystości, Wynagrodzenie zarządcy

Posiadanie lokalu daje jego właścicielowi prawa, których nie posiada osoba użytkująca lokal na podstawie umowy najmu. 
Członek wspólnoty mieszkaniowej ma w szczególności prawo do:
- swobodnego decydowania o swoim lokalu w granicach określonych przepisami prawa i zasadami współżycia społecznego, w szczególności może lokal zbyć, wynająć lub zmienić jego przeznaczenie,
- współdecydowania o ewentualnej zmianie przeznaczenia nieruchomości wspólnej lub jej części,
- współdecydowania o wyborze zarządu, czyli organu reprezentującego wspólnotę na zewnątrz, oraz zarządcy, który w imieniu wspólnoty będzie zajmować się bieżącym utrzymaniem nieruchomości wspólnej i będzie realizować prace remontowo-konserwacyjne dotyczące tej nieruchomości,
- współdecydowania o wysokości opłat obciążających członków wspólnoty,
- kontroli działania zarządu i zarządcy.

Obowiązki członka wspólnoty to w szczególności:
- współdziałanie w zarządzaniu nieruchomością wspólną,
- utrzymanie posiadanego lokalu w należytym stanie, przestrzeganie porządku domowego i korzystanie z nieruchomości wspólnej w sposób nie utrudniający korzystania z niej innym współwłaścicielom,
- ponoszenie wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej proporcjonalnie do posiadanego udziału,
- wnoszenie zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, 

Art. 29.1 ustawy definiuje obowiązki zarządcy określone przez wspólnotę w zakresie ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną i zaliczek uiszczanych na pokrycie kosztów. Okresem rozliczeniowym wspólnoty jest rok kalendarzowy. 


Wspólnoty administrowane przez ZGM

Zarządzanie nieruchomościami jest wykonywaniem czynności w imieniu właścicieli i na ich rzecz. Jest to proces skompilowany wymagający ze strony zarządcy dużej wiedzy ekonomicznej, technicznej i prawnej jak również wiedzy o stanie nieruchomości, potrzebach remontowych i oczekiwaniach właścicieli. Zaufanie i odpowiednie relacje pomiędzy właścicielami a zarządcą sprzyjają właściwemu wykonywaniu działalności Zarządcy. 

Zarządzanie nieruchomościami jako działalność zawodową określają przepisy art. 184-190 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Natomiast celem działalności zarządcy zgodnie z art. 185 wspomnianej ustawy jest podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym i uzasadnionego inwestowania w tą nieruchomość.

Zarządzanie - administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi wykonywane jest przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kartuzach na podstawie umów zawartych pomiędzy ZGM Kartuzy a zarządem lub wszystkimi właścicielami (w przypadku „małej wspólnoty”). 
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kartuzach zarządza 54 wspólnotami mieszkaniowymi. W zakresie zarządzania i administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi zapewniamy: 
1.bieżą…cą… eksploatację nieruchomości wspólnej a w szczególności:
- konserwacja budynków, jego pomieszczeń oraz urządzeń„ technicznych umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania, bieżącej ciepłej i zimnej wody, kanalizacji, terenu nieruchomości i innych urządzeń„ należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej,
- usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej,
2.utrzymanie w należytym stanie pomieszczeń„ oraz urządzeń„ budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali oraz jego otoczenia,
3.zapewnienie dla nieruchomości dostaw energii elektrycznej, cieplnej, wody, odprowadzenie ścieków oraz wywozu nieczystości stałych,
4.zapewnienie usług kominiarskich i innych usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych nieruchomości wspólnej,
5.prowadzenie księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości wspólnej wymaganej przez przepisy prawa budowlanego,
6.zlecenie kontroli technicznych i okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń stanowiących jej wyposażenie techniczne zgodnie z wymaganiami prawa budowlanego,
7.zawarcie umów o dostawy, usługi związane z realizacją zadań wspólnoty,
8.prowadzenie rachunkowości wspólnoty oraz prowadzenie rozliczeń przez rachunek bankowy,
9.prowadzenie windykacji należności wspólnoty z nieruchomości wspólnej i opłat za dostawę mediów,
10.opłacanie podatków i innych opłat publiczno-prawnych przypadających od nieruchomości wspólnej,
11.przygotowanie rocznego sprawozdania finansowego, materiałów na zebranie sprawozdawcze i obsługa zebrań wspólnoty.

Odsłon : 243194